21.11.2024

rajnet

   

rubriky

Region
Města a obce
Turistický servis
Ochrana přírody
Památky
Tipy na výlet
Cykloservis
Zajímavosti
Představujeme
Lidé
Historie kraje
Názory
Odjinud
Rozhovory
Různé
Redakční zprávy
Archiv článků

RajNet

Redakce
Ikonka RajNetu
Napište nám
Hlavní stránka
Archiv článků

Turist. informace

INFOCENTRA
MUZEA v regionu
DOPRAVA

HRADY

Valdštejn
Kost
Trosky
Valečov
Frýdštejn
Rotštejn
Bradlec
Kumburk

ZÁMKY

Mnichovo Hradiště
Dětenice
Humprecht
Hrubý Rohozec

RajNet - Český ráj

Rajnet on-line

Rajnet si nyní čte 3138 lidí.

Počet přístupů

4281

audity

RajNet

Nastavit RAJNET jako startovací stránku. Nastavit na start

Nastavit RAJNET do oblíbených položek. Do oblíbených

novinky e-mailem

Výpis komentářů k článku : Hrad Kost.

kastelan [ODPOVĚDĚT]
Katerina z Vartmberka - 26.4.2006 7:31:31
Dobry den,pane kastelane, jestli pak jste zenaty?ci zadany? urcite by to spoustu lidi zajimalo :)
Re: pamatuju [ODPOVĚDĚT]
Pepa - 22.8.2005 11:45:02
Martino, možná pamatujete na někoho fyzicky jiného, já a přítelkyně dítě nemáme. Dopis před rokem jsem skutečně napsal. Více je v mailu. Pepa
pamatuju [ODPOVĚDĚT]
Martina - 16.8.2005 14:08:52
Milý Pepo, jsem opravdu ráda, že se Vám líbil hrad Kost, ale nerada bych se ocitla na místě Vaší přítelkyně. Vřelý vztah návštěvníka a průvodkyně je bezesporu dobrá věc, ale myslím, že matka Vašeho dítěte si nezaslouží být takovýmto způsobem upozaďována. Martina. PS: Pamatujeme si Vás moc dobře a dopis máme stále schovaný, ani nevíte, jakou jste nám udělal radost i když dodnes nevíme, kdo přesně se Vám tolik zalíbil :))))
Můj pohled [ODPOVĚDĚT]
Pepa - 25.7.2005 16:04:16
Je to už skoro rok, co jsem tam byl se svou přítelkyní a hrad Kost nás naprosto uchvátil. A nejen on! Moc se nám tam líbilo. - Romantický hrad, který je krásný snad ze všech úhlů pohledu. Vně i uvnitř. Ještě k tomu fascinující blondýna s melírem, v polodlouhých volně rozpuštěných vlasech, jako průvodkyně, jemně opálená a sexy oblečená v elastickém černém tričku a modrých džínách, která, mírně hlubším, ale dominantně jasným a čistým hlasem, vysvětluje historii místa. Její hnědé oči, jenž jsou oknem do její duše, mají na mě doslova magický účinek, tak mocný, že jsem se do ní zamiloval! Podobný duševní soulad prožívá přítelkyně se "žalářníkem". - Uvnitř hradu najdete místa s pozitivní i negativní energií (mučírna tím negativním místem není, ač doprovázející hudba a navozené prostředí je ponuré), stačí jen vnímat nebo alespoň poslouchat. Doporučuji si udělat na hrad čas, nejlépe celý den, prohlédnout si i okolí hradu a projít si oba okruhy. Věřím, že i Vám se tam bude líbit! Pepa z Prahy
oficiální webové stránky hradu Kost [ODPOVĚDĚT]
Ladislav Adam - 6.5.2005 15:09:19
Jediné oficiální stránky hradu Kost jsou www.kinsky-dal-borgo.cz
Nadpis [ODPOVĚDĚT]
erzika - 31.3.2005 11:17:17
tenhle hrad byste meli vsichni videt,je to nejkouzelnejsi budova pod sluncem s temi nejkrasnejsimi pruvodkynemi sveta:]
Re: Pozdrav [ODPOVĚDĚT]
Martina - 23.2.2005 13:18:49
Ano ano, už se nám to blíží. Již za měsíc přeleštíme klíče zopakujeme několik intonačních cvičení a vyrazíme vstříc novým návštěvníkům. Hledím k zítřkům zrakem jasným a v mých zorničkách se zračí pohodová sezóna bez zbytečných hádek a naschválů. Děkujeme za povzbudivá slova těšíme se na shledání a máme vás rády!!! Za blondýny z Kosti Martina B.
Pozdrav [ODPOVĚDĚT]
Alexandria - 21.2.2005 16:19:27
Přeji všem milým kosteckým průvodcům, jakož i krásným (blond a nejen těm) průvodkyním příjemné nepracovní předjaří. Načerpejte dostatek energie na další sezónu, ať jsou i nadále vaše průvodcovské výkony na tak vysoké úrovni jako tomu bylo doposud. Tolik verzí poutavých výkladů, které si každý z průvodců připravuje osobně a tak, aby mu text pasoval, tolik chuti při zasvěcování návštěvníků do tajů tohoto překrásného hradu, tolik pozitivní energie s níž se kostečtí průvodci připravují na další otevření hradu rozhodně není samozřejmostí a je třeba si uvědomit, že za tímto stojí ohromná snaha a úsilí předvést návštěvníkům naši nejkrásnější gotickou památku v tom nejlepším světle, a především silné citové pouto těch, kteří toto magické místo Českého ráje chovají ve svém srdci. Milá Kosti, přeji Ti mnoho sil, nechť Beneš nad Tebou i nadále drží svou ochrannou ruku!
Re: název [ODPOVĚDĚT]
Martina - 12.1.2005 13:22:42
Název hradu Kost vzniknul z latinského slova "costi", což znamená klenba. Beneš (stavitel hradu) jej zřejmě tak pojmenoval podle toho, že Kost je gotická stavba a o klenby tudíž nebyla nouze. Postupným vývojem češtiny se costi proměnilo v libozvučnější českou Kost. Teda alespoň v to pevně věřím. Těším se na duben!!!
Re: název [ODPOVĚDĚT]
svost - 15.12.2004 10:34:26
Pravděpodobně měl zvolený název symbolizovat pevnost hradu.(ve smyslu pevný,tvrdý jako kost)Ale je také možné,že se v jeho jméně odráží nějaká,dnes již neznámá událost.
název [ODPOVĚDĚT]
gabina - 14.12.2004 10:09:46
potrebovala bych zjistit proc vniknul nazev hradu- kost prosim...
pruvodci [ODPOVĚDĚT]
Filip - 29.9.2004 18:17:33
Tak prichazim taky s troskou (ne s Troskou) do mlyna. Tento vikend jsme mimo jine navstivili tento nadherny hrad. Prvni dojem uzasny, nebot jsme navstivili obcerstveni pod hradem, ktere nema chybu. Prvni problem nastal, kdyz jsme si chteli zaplatit vstup do hradu. Informace znela, bud okruh c. 1 za 90,-Kc nebo okruh c.2 za 90.-Kc, jinak spolecny a "cenove zvyhodneny" je az ve 13.30 hod. Tak jsme zvolili okruh c.2 v 11.00 hod., tedy tzv. mucirnu. Hruza!! Ale ne z expozice, ale z prubehu cele prohlidky. Pruvodkyne znacne neorientovana, ktera neumela zcela navstevniky nicim zaujmout, neustale si pletla pojmy "hrad" a "zamek", vrchol byl ten, kdyz popisovala stinani odsouzenych a neumela popsat tak zakladni historickou udalost, jakou byla poprava Marie Stuartovny, kterou oznacila pouze jako Marii. Jeste stesti, ze jsme v navaznosti na tuto prohlidku navstivili zamek Humprecht v Sobotce. Vstupne 30,-Kc, pruvodkyne naprosto informovana, ktera umela svym vykladem vsechny zaujmout.
Nadpis [ODPOVĚDĚT]
Petra - 4.6.2004 7:23:32
Tady ma nekdo neco proti rytirum?Myslim,ze to kazdy hrad trochu osvezi a patri to k tomu. I kdyz, lonsti rytiri pry museli z hradu odjet,kvuli spatnym podminkam,ktere meli od vas. Pamatuju na Haraldos, ti byli uzasni a i ti ostatni rytiri. My treba chteli jenom na ne, ale nakonec jsme navstivili i hrad, tak si myslim, ze to mozna trochu i zvysuje navstevnost, ne?
Nabídka [ODPOVĚDĚT]
Lucie Hašková - 28.5.2004 12:33:32
Ráda bych Vám nabídla vystoupení s ohni. Každý rok jezdím po hradech se svým programem. U návštěvníků to má příjemný ohlas a myslím, že je to vhodná forma pro obohacení Vašeho programu. Vystoupení je nejlepší kombinací s oživenými nočními prohlídkami - pokud je tedy pořádáte. Budu se těšit na Vaši odpověď. (mob: 606/545782, nebo e-mail) Děkuji Hašková
Re: Nadpis [ODPOVĚDĚT]
. - 12.5.2004 13:09:41
Noční prohlídky už se zase pořádají, letos byla první 8. května a myslím, že se docela povedla. Bůh dá, že rytíři se pod hrad už nevrátí.
Nadpis [ODPOVĚDĚT]
Jméno neuvedeno - 30.4.2004 11:22:57
Zajímavý článek.
Nadpis [ODPOVĚDĚT]
Ninelka - 19.4.2004 9:31:22
I ja jsem nekolikrat navstivila hrad Kost,je to fakt krasa,mam cesky raj moc rada.Trosku me mrzelo, ze rytiri, kteri tam drive pod hradem byvali, uz tam nejsou, taky mi chybi nocni prohlidky s rytirema. Jinak nemam zadne pripominky
Děkujeme [ODPOVĚDĚT]
. - 14.4.2004 13:10:09
Chtěla bych touto cestou poděkovat našemu panu Krbci i jeho drahé polovičce za všechno, co pro nás i pro hrad udělali. Za všechny průvodce Bára, červenec.
Re: par slov ke komentarum [ODPOVĚDĚT]
Pavlína Cermanová - 15.8.2003 12:08:03
S ročním zpožděním se omlouvám za gramatické faux pas v mé odpovědi p. Kejnovskému. Na svou obranu mohu jen říci, že komentář byl psán v rozrušení a ve spěchu. Pavlína Cermanová
Nadpis [ODPOVĚDĚT]
KAJKA - 8.8.2003 14:21:45
LETOS JSEM BYLA NA HODNĚ PAMÁTKÁCH V ČESKÉM RÁJI.NA KOSTI BYL SKVĚLÝ PAN PRŮVODCE,KTERÝ TEN VÝKLAD MUSEL JEŠTĚ JEDNOU OPAKOVAT V ANGLIČTINĚ.BYL VELICE CHYTRÝ,VTIPNÝ A VŠECHNY SVÝM VÝKLADEM ZAUJAL.TAK NEVÍM,CO MÁTE PROTI HRADU KOSTI.
Kost patří psu [ODPOVĚDĚT]
M.Dvorová - 1.8.2003 9:58:53
Byla jsem letos s rodinou na hradu Kosti. Opravdu se nám ten krásný hrad v překrásné krajině moc líbil. Jen nás mrzelo, že psí hřbitůvek hned pod hradem je v tak neutěšeném stavu, cesta k němu neznačená, dokonce místy nebezpečná, neboť je krytá "podpapíráky". Škoda, je to rarita a myslím, že právě k hradu Kosti se moc pěkně psí hřbitov hodí.Pěkný den
Průvodci na Kosti [ODPOVĚDĚT]
Jan Duda - 25.7.2003 11:55:35
Přeji Vám všem dobrý den! Připojuji se k uvedeným komentářům jako bývalý průvodce na hradě a jako stálý milovník tohoto nádherného místa. Nechte chudáky průvodce být, vždyť není nic jednoduššího než si případné nejasnosti a dotazy vyhledat v bohaté literatuře. Sám za sebe mohu konstatovat, že na hrad často místo kultivovaných návštěvníků dorazila banda neurvalých, pupkatých a rozeřvaných zastánců rovnostářství, které jste nemohli zaujmout naprosto ničím. Snad byste je uspokojili společným říháním. Složení výpravy, jejich zájem a chuť se dozvědět něco nového a zajímavého lze zkušeným okem průvodce rozpoznat hned za první branou, pak jsme samozřejmě výklad podle situace přizpůsobili dotyčným návštěvníkům. Něco jiného je tahat po hradě autobus školních dětí, rodinky notně posílené pivkem z dolní restaurce, zájezd důchodců, výpravu studentů historie atd., ti všichni mají jiné očekávání, takže si myslím, že když se malým dětem povídá o Žižkovi, není to na závadu, vždyť je to pověst a tento literární žánr znají děti z I. stupně ZŠ. U skutečných zájemců o historii se samozřejmě nevykládá a výklad se doplní o zajímavé poznatky z výzkumu či o odborné zajímavosti. Ruku na srdce, hrad je především úctyhodným zdrojem témat sám o sobě, což se o vlastní expozici již říci nedá. Tak mě napadá, jak by asi vypadal průvodcovský text pro galerii Kinských od Járy Cimrmana: " a všude můžete vidět kachny, kachny, kachny ..." A to nechci, jakožto příznivec aristokracie V Čechách, rod Kinských nijak hanit, výstava není příliš povedená. Milí průvodci, vím, jak je Váš chlebíček tvrdý, přeji Vám hodně sil a věřte, že příště to bude ještě lepší. Vaší vrchnosti, té nejbližší a mně nejmilejší - Hance a Karlovi přeji hodně trpělivosti s průvodci, vždyť jsou tak pracovití a málo zaplacení a vrchnosti v Chlumci, též mně milé, protože mě kdysi zaměstnala a na tehdejší poměry i slušně zaplatila, přeji více invence při tvorbě expozice uvnitř tak krásného hradu, jehož atmosféra je neopakovatelná. Jan Duda.
Re: Drobná poznámka [ODPOVĚDĚT]
Chipus - 18.7.2003 9:06:32
Nesnáším školomety - ať si zalezou mezi knihy.
Výtka [ODPOVĚDĚT]
Nováková - 16.7.2003 17:22:09
Hrad Kost je momentálně zavřený z duvodu natáčení.turisté jsou,ale bohužel informováni až u Hradu.Škoda,zbytečná cesta.
Re: Drobná poznámka [ODPOVĚDĚT]
Talli - 26.5.2003 21:07:00
Vážení, tak mám pocit, že po pranýřování ochránců přírody a trampů se nám na pranýř dostávají průvodci. Provázím po různých památkách Českého ráje 15!!!let, znám situace, kdy návštěvníci chtějí podrobnosti z desek zemských a detaily ze stavebně historického průzkumu, a také četné rodiny z dětmi či školní výlety vyžadující pohádkový výklad, aby se díťulata nenudila. Mezi námi, pověst o Janu Žižkovi a Kosti, která patří psu kdysi obohatila díky báječné paní učitelce i moje hodiny dějepisu na základní škole a díky tomu si o Husictví pamatuji mnohé. A navíc pověst či legenda je vždy napůl smyšlenka a napůl pravda. Takže nekamenujte průvodce, naslouchejte legendám a pokud chcete při výkladu pouze holá fakta, navštivte archiv dotyčné památky či nejbližší muzeum a zavřete se do batelny. Mezi tisícem knih se Vám bude dobře studovat. Hezké léto. Talli
Drobná poznámka [ODPOVĚDĚT]
hrad Kost - 24.5.2003 15:02:54
Čirou náhodou přes Čížkovy hrady jsem narazil na tuto polemiku. Nejvíc miluji ty, kteří mají jen povšechnou povědomost a vedou halasné řeči. V průvocovské sylabu mám oddíl Tvrdošíjně vyprávěné chyby, ve kterém mám tuto povídku uvedenu jako věc nesmyslnou a tudíž k vyprávění zbytečnou, když je plno jiných věcí zajímavějších, skutečných a přesto se z časových důvodů o nich nemůže pohovořit. Jen krom jiného, název Kost není z kusu skeletu ať lidského nebo zvířecího, prvně je doložen r.1349, tudíž přece jen pár roků před Žižkou, pohyby Žižkových vojsk jsou poměrně dobře kronikáři zachyceny, tato vojska měla kladný vztah k nedalekému Valečovu, polovina příbuzných majitelů Kosti byli kališníci a tato povídka se vypráví o každém třetím hradě. To jen tak namátkou. Zdravím srdečně, Knop
Udiv [ODPOVĚDĚT]
Daniela Nováková - 19.7.2002 15:42:09
Vážený pane Kejnovský,musím reagovat na Váš názor ohledně průvodcovských služeb na Kosti.I já jsem navštívila v červenci hrad Kost a musím řici,že výklad paní průvodkyně byl obdivuhodný.Jediným rušivým elementem byli posluchači výkladu.Ze skupiny čítajíci zhruba 30 lidí,výklad opravdu zajímal jen asi 10.Ostatní se pitomě smáli,pokřikovali na své děti,které to opravdu,ale opravdu nezajímalo, vlastně jen pověst o Žižkovi a Kosti je zaujala,neustále rušili výklad,zkrátka byli tam jen proto,aby se doma mohli chlubit,že spatřili něco z české historie. A je jasné,že takový lidé musí být nespokojeni,protože díky sobě, neslyšeli žádná fakta.
oprava [ODPOVĚDĚT]
Havrdová Eva - 30.5.2002 8:11:44
Omlouvám se, ale v tom deliriu jsem napsala kardinální chybu!Ne kostelečtí, ale KOSTEČTÍ průvodci. To byl skutečně jenom překlep.Děkuju
odpověď [ODPOVĚDĚT]
Havrdová Eva - 30.5.2002 8:00:34
Po přečtení této do jisté míry zaujaté kritiky kosteleckých průvodců (a zejména pak průvodkyň) jsem došla k závěru,že by bylo asi nejlepší návštěvní prohlídky zrušit! Jsem jednou z "červencových" průvodkyň a velice nerada bych svými hrubými historickými neznalostmi narušila harmonický zážitek, který by si měl návštěvník z exkurze odnést.Kritika něčeho, o čem nemám ani páru, je také velice hrdinský čin. Obdivuji to. Já kritiky schopna nejsem! Ale sebekritika mi jde celkem dobře. Byla bych moc ráda, aby můj výklad byl alespoň trochu zajímavý a když už nic lepšího, alespoň ne nudný.Z vlastní zkušenosti mohu říct, že znám daleko horší interpretaci průvodcovských znalostí a věřte, že to rozhodně nebylo na Kosti!!Nicméně, jestli se někomu nelíbí průvodcovský text, stále tu zevluje možnost sehnat si mediálně dostupné informace a upokojit tak svou mysl tsunami vědomostí. Skutečně mě to mrzí, protože práce, kterou děláme pro ostatní lidi, se nakonec obrátí proti nám!
par slov ke komentarum [ODPOVĚDĚT]
Jana Novakova - 22.5.2002 10:52:55
Vase polemika me lehce pobavila, myslim, ze pruvodci by mohli zarazovat zminku o povesti podle libosti, neni to historicky fakt a tak by se to melo davat tzv."k lepsimu". Brigadnici jsou kritizovani nepravem.Na druhou stranu, slecna Pavlina se mozna prepsala, ale asi by se mela naucit vyjmenovana slova, ve svem komentari pouziva vznosnych cizich vyrazu a pak napise "mistifikujici". Pusobi to celkem smesne, kdyz zaroven vyzyva k akademicke debate. (Jinak ale s jejim nazorem souhlasim).
Re: Údiv [ODPOVĚDĚT]
Pavlína Cermanová - 17.4.2002 15:45:48
Vážený pane Kejnovský! Ráda bych odpověděla na Váš dotaz, co se týče pověsti o Žižkovi a jeho vystoupení na Kosti. Ujišťuji Vás, že kostečtí průvodci do jednoho tuto pověst znají, a to, že ji většinou nezařazují do výkladu, je způsobeno pouze tím, že ji nepovažují za pramenně podloženou natolik, aby ji prezentovali před širokou veřejností. Sám ji označujete za "pověst", tedy ne za historický fakt. Ve svém příspěvku se naopak pozastavujete nad nedostatečnou historickou fundovaností kosteckých prázdninových průvodců. Jak jim tedy jedním dechem můžete vyčítat, že do svého výkladu nezařazují historicky mistifikující pověst? Mluvíte o tom, že pověst nikdy nebyla heuristickým pramenným výzkumem vyvrácena. Ale musím Vás upzornit, že ani dokázána, resp. že ve své úplnosti odporuje logice, neřku-li zdravému lidskému rozumu (zejm. v části, kde se od ní odvozuje název hradu). Naprosto Vám neodmítám právo na kritiku práce prázdninových brigádníků, ale vyzývám Vás tímto k akademické debatě, kterou já za sebe velmi vítám. Moc bych ocenila, kdyby bylo možné odhalit onenmedievistický poklad, kde byl zachycen Žižkův pobyt pod kosteckým hradem. Jestliže pak mluvíte o faktografických chybách ve výkladu průvodce (průvodkyně), pak by bylo fair a prospěšné, abyste je specifikoval a konkretizoval, aby si průvodce mohl nasypat popel na hlavu a mylné informace odstarnit. Pavlína Cermanová a ostatní červencoví průvodci z Kosti
Re: Údiv [ODPOVĚDĚT]
L.Sluka - 4.8.2001 17:04:02
Pane Kejnovský, máte pravdu. Mnohdy brigádníci na hradech nebo zámcích zkazí člověku dojem z nádherného zážitku. Tu pověst o Žižkovi, který přitáhl k hradu Kosti časem doplním také na stránku Rajnetu. Podle pověsti byl Žižka též na Troskách, kdy se mu podařilo dobýt jednu z věží - Babu. Pannu však prý nedobyl a odtáhl. Od té doby se věže nazývají Panna a Baba. Tak praví pověst. Hezký den!!!
Údiv [ODPOVĚDĚT]
Milan Kejnovský - 1.8.2001 13:24:50
Pověst o tom, že Žižka odtáhl od hradu řka:" Kost patří psu" již: a)nikdo nezná ? b)nikoho nezajímá ? c)nikomu se nehodí ? d)prokázal někdo "nepravdivost této pověsti" ? p.s.:při své letošní návštěvě Kosti jsem vyslechl "nazupaný" výklad bez fantazie, ve kterém ovšem na druhé straně byly hrubé historické chyby. Kost si rozhodně zaslouží lepší zacházení ze strany prázdninových brigádnic.

Přidat komentář


***


Český ráj : Název Český ráj vznil přibližně kolem roku 1870 v Lázních Sedmihorkách nedaleko Turnova. Mezi tehdejší lázeňské hosty patřívali přední představitelé českého kulturního a společenského života.  Tito vlastenci, prodchnuti doznívajícím národním obrozením a romantismem té doby, vyjádřili svůj obdiv okolí Sedmihorek a nazvali je Českým rájem. Tento romantický název se stal tak oblíbeným a vžil se natolik, že se stal turistickým pojmem pro celou rozsáhlou oblast severovýchodních Čech



RajNet - vydává redakce.        -