Na dávno zmizelé rybníky zůstaly dodnes památky, někde v podobě zachovalých hrází, někde ve zvláštním vedení silnic nebo místních názvech.
Nejzajímavějšími a i z auta viditelnými památkami jsou zatáčky na císařských silnicích, vybudovaných ještě před zrušením rybníků. Takovým případem je podivná zatáčka na jinak přímé „císařské“ silnici Hoškovice –Březina. Silnice tady (kolem r.1780) musela přejít přes hráz dnes již bezejmeného rybníčku a obejít jeho okraj, než mohla znovu pokračovat přímým směrem do Březiny. Nad tímto rybníčkem, někde v místech dnešní žel.trati (uvedené do provozu v r.1864), byla totiž další hráz a ještě jeden větší rybník. Oba rybníčky dnes bezestopy zmizely a připomíná je jen ohyb cesty.
Stejný původ má i zatáčka na další císařské silnici, Mladá Boleslav-Jičín. V Martinovicích, před obrubským lesem, po levé straně silnice směrem na Jičín byl tehdy poměrně velký rybník a silnice i tady mohla vést jen po jeho hrázi. Nad ním, směrem k Obrubcům byla ještě celá řada menších rybníků. Tady někde, podle pověsti, uvázl za třicetileté války na břehu rybníka švédský povoz s ukradenou soboteckou monstrancí. Teprve po jejím vrácení do Sobotky bylo prý možné vůz vytáhnout. Na památku této události se pak rybník nazýval Sobotecký. Tolik pověst, inspirovaná skutečnou událostí.
Přesto, že císařské silnice byly "dálnicemi" 18. století, jejich projektanti projevili mnohem více citu pro krajinu a ochranu půdy. Přitom i oni napřimovali a rozšiřovali staré nevyhovující komunikace. Dnes už takové starosti nemáme, všechno lze přece vybagrovat a zabetonovat…