Harrachov l „Kalamita začíná u nás ve městě s prvním sněhem a končí jarním táním“ míní zdejší starousedlíci. Vlastně tak dávají za pravdu silničářům, kteří jsou přesvědčeni, že bez chemického ošetření se průjezd hraničním přechodem neobejde. Mezinárodní silnice E 65 se tak stala příčinou války mezi ochránci přírody a těmi, kteří jsou za sjízdnost našich silnic odpovědní.
Při pohledu na mapu je zřejmé, že tato komunikace vede třetí zónou národního parku. Výjimka udělená Ministerstvem životního prostředí chemické ošetření silnice povoluje v kalamitním stavu , při náledí. Obdobná situace je i v případě cesty na Špindlerův mlýn a do Pece pod Sněžkou.
„Solíme pokaždé. Jinak by kamiony k hranici vůbec neprojely. Navíc se jedná o osovou silnici v rámci republiky,“ podotýká provozní náměstek Krajské správy silnic Ing. Jiří Vronský
Jak se doslechnete v harachovských hospůdkách, potíže starousedlíkům způsobují neukáznění rekreanti, kteří svá auta parkují kde je napadne. Radnice sice vyhlásila těmto pirátům boj, ale nějaký vykuk se vždycky najde. „Kamiony klouzající po pouze vypluhované komunikaci a postávající po celém městečku a širokém okolí z důvodu nesjízdnosti komunikace by na bezpečnosti života v obci nepřidaly,“míní hlas lidu.
Jiný názor ovšem zastávají skalní ochránci přírody. Ti se svou stížnost na postup silničářů obrátili až k České inspekci životního prostředí. Zatím je celá kauza předmětem šetření a k dispozici je pouze analýza půdy v okolí silnice.
„ Touto zprávou se jasně dokázalo, že zde dochází k zasolování půdy a vody. Hodnoty dusíku o ostatních sledovaných látek v půdě jsou překročeny dvacet až třicetkrát oproti normálu.Vysoké i koncentrace iontů solí. Díky chemickému poškození půdy se postupně mění složení rostlinstva. Což znamená, že druhy ,které kolem zmíněné silnice dosud běžně rostou jsou postupně vytlačovány adaptabilnějšími a agresivnějšími rostlinami.“uvedl mluvčí Správy KRNAPu Radek Drahný.
Silničáři poškození půdy nepopírají. „Uvědomme si ale, že v této lokalitě se sůl nepoužívá týden nebo měsíc.Tady se solí celé roky. No tak ta sůl.lidově řečeno, něco provedla. Otázkou je, zda je to tím že se používá, nebo tím že loňský rok byl mimořádně suchý a žádná sůl se z půdy kolem silnice nevyplavila,“ konstatoval nad výsledky šetření Jiří Vronský
Jediným způsobem jak zabránit dalšímu průniku nežádoucích látek do půdy je podle ekologů přestat solit. Řidiči i silničáři v tom případě navrhují uzavření hraničního přechodu v Harachově pro kamiony od prvního sněhu po jarní tání.
Podle zkušených mistrů volantu v dané lokalitě se pouhý posyp inertním materiálem míjí účinkem. Pro další letošní sněžení zatím zůstala výjimka MŽP v platnosti.
Další vývoj kolem solení v Harachově budeme sledovat.
Talli