Po Zlaté stezce Českého ráje – III
Jan Štěpánek - 17.5.2004
Dnes přinášíme třetí díl seriálu o Zlaté stezce Českého ráje s dalšími zajímavostmi.
Než vyrazíme na historický výlet podle průvodce ČESKÝ RÁJ - ZLATÁ STEZKA ČESKÉHO RÁJE (vydal mezi válkami Klub československých turistů, župa Českého ráje v Turnově), měli bychom se ještě krátce zdržet u informací pro automobilisty. Ačkoliv turisté cestující automobilem nebyli dominantní skupinou mezi tehdejšími návštěvníky, autoři průvodce si nedovolili na ně zapomenout. Současnou a očekávanou kupní sílu této klientely nebylo možné přehlížet. Popis silniční sítě před zhruba 70 roky je ovšem zajímavý i z dalších důvodů.
"V Čechách byla vybudována již za císařovny Marie Terezie a jejího syna Josefa II. síť širokých, důkladných a přímých státních (císařských) silnic, aby sloužily k účelům strategickým. Tyto silnice byly výbornými cestami dopravními i v celém XIX. století, ve kterém byly ještě zdokonaleny. XX. století vzneslo vznikem a rozvojem automobilismu zcela nové požadavky na silniční cesty. Vláda Čsl. republiky, vyhovujíc těmto požadavkům, upravuje a přestavuje státní silnice velkým nákladem, takže hlavní spoje dnes vyhovují velmi dobře dopravě automobilové. Hlavní města Českého ráje, Turnov a Jičín, jsou dobře dostupna po státních dálkových silnicích." Následuje přehled vzdáleností Turnova a Jičína z významných měst.
"Uvnitř Českého ráje jsou příčné státní silnice mezi Mladou Boleslaví a Jičínem 36 km, mezi Turnovem a Jičínem 24 km a mezi Mnichovým Hradištěm a Jičínem (odbočka v Přepeřích) 31 km. Kromě těchto státních silnic má Český ráj hustou síť silnic okresních. Některé okresní silnice byly přestavěny a jiné se přestavují v moderní silnice s nejlepší vozovkou. Takovou silnicí jest horská silnice z Turnova údolím Jizery po pravém břehu přes Vranové-Malou Skálu do Železného Brodu 16 km. Ze Žel. Brodu významná odbočka do Tanvaldu a Nového Světa v Krkonoších. Jiná silnice jde po severním svahu Kozákova do Semil 13 km. Ze Semil pokračuje silnice údolím Jizery do Horní Sytové. Za mostem přes Jizeru jest křižovatka: vlevo dále údolím Jizery přes Jablonec n. J. do Nového Světa v Krkonoších, vpravo do Hrabačova u Jilemnice. Z Hrabačova jde horská silnice údolím Jizerky na Krkonoš 1434 m n.m., z Jilemnice přes Valteřice a Vrchlabí údolím Labe do Špidlerova mlýna v Krkonoších. Z Turnova vede okresní silnice (r. 1937 v přestavbě) přes Loktuše a Žlábek do Lomnice n. P., s odbočkou na Kozákov. Silniční přípojky vedou ze státních (okresních) silnic k turistickým chatám: od Jičína do Prachovských skal, od Lomnice n. P. a Libuně na horu Tábor a od Semil na Kozákov. Cestovní a turistické informace, prospekty atd. pošle na požádání sekretariát Autoklubu RČS Mladá Boleslav, Staroměstské nám. 87, telefon 162."
Pro velký objem textu nejsou citovány údaje o zajímavostech, které mohli turisté shlédnout při cestování vlakem. Podrobně je v průvodci popsán příjezd po tratích Praha-Ml. Boleslav-Turnov (s prodloužením přes Starou Paku a Trutnov do Jánských Lázní), Praha (Masarykovo nádr.)-Nymburk-Jičín, Hradec Králové-Jičín-Turnov, Mělník-Ml. Boleslav-Libuň-Stará Paka a Liberec-Turnov-Stará Paka. Uvedena jsou také nástupní místa výletů a odkazy na jejich popis v jednotlivých sešitech. Doba se změnila a přesvědčení autorů, že cestování vlakem je spolehlivé a příjemné, by dnes budilo různé pochybnosti.
(Pokračování příště.)
--------------------------------------------------------------------------------------------
Tento článek byl převzat dne 21.11.2024 23:33:37 z Internetového serveru RajNet.cz
--------------------------------------------------------------------------------------------