PRAHA/MLADÁ BOLESLAV – Bodový postih jen šikanuje řidiče, řidiči nejsou zločinci, pokutovat za nepatrné překročení rychlosti je nesmysl. Takové a mnohem peprnější názory nespokojených a hlavně postižených motoristů denně přináší nový internetový portál ChceteZmenu - Motoristé proti šikaně.
Pár dnů po spuštění nových pravidel na silnici rozjel velkou občanskou kampaň samotný web i nespokojený aktivista Robert Vašíček z Prahy. Stejnojmenné občanské sdružení shromažďuje stížnosti motoristů a s odborníky tlačí na politiky, aby co nejdříve přijali rozumnou novelu zákona.
První z politiků, kdo na občanskou kampaň zareagoval byl senátor MUDr. Jaroslav Mitlener z Mladé Boleslavi. „Senátor Mitlener byl opravdu první, který se mi ozval, „potvrdil informaci novinář Robert Vašíček, který působí v odborném motoristickém časopisu. „Na schůzce jsme se mimo jiné dohodli, že hned v září připraví v Senátu slyšení, kde už budeme hovořit o tom, co nejdříve v novele zákona změnit.“
A jak za této situace, vnímáte názory dosluhujících ministrů dopravy a vnitra. Jeden chce zákon ještě zpřísnit, druhý počkat a vyhodnotit jeho půlroční působení? „To se nám nelíbí, je nutné, aby se prokazatelné chyby a tvrdost zákona se co nejrychleji napravily.“
Robert Vašíček ještě doplnil, že se mu z dalších politiků už také ozval senátor Jaroslav Kubera z Teplic a někteří noví poslanci z ODS a ČSSD.
O vyjádření jsme také požádali samotného Jaroslava Mitlenera.
Proč jste na výzvu reagoval tak rychle?
V pondělí jsem našel stránky pana Vašíčka na internetu, a protože jeho požadavky a návrhy považuji za rozumné, zatelefonoval jsem mu a hned odpoledne jsme se sešli.
Co jste panu Vašíčkovi slíbil? Jaký má význam slyšení v Senátu?
Veřejné slyšení Senát svolává vždy k určitému problému. Smyslem slyšení je setkání všech, kteří mají k danému tématu co říct, a veřejně pojmenovat problémy a navrhnout jejich řešení. Včetně změny paragrafů v zákonech. Silniční zákon je jeden z nejdůležitějších a pokud některá jeho ustanovení nejsou napsána správně, je to podle mého názoru důvod svolat veřejné slyšení. A pozvat zástupce ministerstva dopravy, policie, ale také řidičů, včetně těch profesionálních.
Jak osobně hodnotíte situaci na silnicích? Taky žehráte na bezpečnost silničního provozu?
Říká se, že čím řidič najezdí víc kilometrů, tím má větší strach. To mohu potvrdit.
Je skutečně nutné takové zvýšení represe proti neukázněným řidičům?
Já bych dokonce řekl, že zákon měl přijít daleko dříve a je velkou chybou, že ho vláda připravovala tak dlouho. Možnost nedodržovat předpisy byla v naší republice málem pověstná. Jen si vezměte řidiče třeba z Německa a jak jezdili doma a jak tady u nás. Policie na to reagovala tak, že v místech, kde se má jet maximálně šedesát , rozmístila značky s třicítkou aby vymohla alespoň tu šedesátku. To je jeden ze současných problémů , že tam po zavedení bodového systému ty třicítky zůstaly a auta jezdí nesmyslně téměř krokem.
Musel jste sám ubrat plyn?
Příliš nemusel, protože mezi závodníky jsem se nepočítal ani předtím. Musím si jen dávat větší pozor na rychlostní limit v obci a to jsme se dostali k další věci, kterou budeme muset v Parlamentu předělat. Pro měření rychlosti je třeba určit toleranci, protože jednak ani tachometr ani radar nemůže měřit úplně přesně a hlavně jízda padesátkou s pohledem upřeným na tachometr je nesmysl. Takový řidič je větším nebezpečím než kdyby padesátku lehce překračoval a přitom se věnoval řízení auta.
Už vás zastavili policisté nebo strážníci?
Zastavili mě minulý týden v půldvanácté v noci na kontrolu alkoholu. To se mi stalo naposledy loni, když jsme jeli z plesu v Benátkách nad Jizerou. Zřejmě jsou nyní kontroly opravdu častější.
Kolik pokut jste zaplatil a nebo využíváte přestupkovou imunitu?
Za těch skoro šest let dojíždění do Senátu jsem dostal pokutu dvakrát, jednou za parkování a jednou za rychlou jízdu. Obě jsem na místě zaplatil, protože řízení vozidla nepovažuji za věc, na kterou se má vztahovat imunita člena Parlamentu. Teď si vzpomínám - ještě jednu pokutu jsem platil v Itálii, také za parkování.
Kdy bude to veřejné slyšení o změně silničního zákona?
Slyšení chci uspořádat začátkem září. Senát je připraven se novelou silničního zákona zabývat, ale pro změnu zákona je třeba také souhlas Sněmovny. A tam se od voleb bohužel ještě nic nepohnulo.
Připravil : Jiří Mohaupt